10-40-23_fancybox
10-40-23_fancybox

(Foto: Hans Petter Hval)

Vår nye skifilmanmelder Sigbjørn Tveit (21) fra Voss har sett 114 skifilmer. I tillegg har han selv deltatt i flere av dem – og i år får vi se han i Less fra Level 1 og Video Entertainment fra The Trashparty. Sigbjørn er dermed godt kvalifisert til å anmelde skifilm i bladet og på nett denne høsten. Selvsagt får han ikke lov til å anmelde de to filmene han selv er med i. Sigbjørns favorittskifilm er «Not Another Ski Movie», produsert av Henrik Rostrup og Poor Boyz Productions.

Tekst: Sigbjørn Tveit

Etter fjorårets prisvinnende dokumentar om den avdøde skilegenden Shane McConkey, smeller veteranene Matchstick Productions i bordet med Days of My Youth. Det er ingen tvil om at det hersker skyhøye forventninger til årets utgivelse, med to år bak steindyre kamerarigger subsidiert av energidrikkindustrien.

Med 24 fullengdere på samvittigheten er Steve Winter og MSP Films fremdeles storebror i skifilmsirkuset. Det er i velkjent nostalgisk stil vi i åpningssekvensen får hilse på skipioner og 82-åring Bobbie Burns, hjemme i stua hans i Sun Valley, Idaho. Idyllen blir fort brutt i det dubstep-bassen til introsangen settes i gang. Jeg vil nødig røpe for mye, men her lukter det sukker og taurin lang vei! Winter og gjengen er ikke redde for tråkke i klisjé-fella. De fant opp klisjé-fella!

Til tross for en svært uheldig intro, viser MSP hvorfor de år etter år klarer å skrape sammen de største budsjettene. De kan lage skifilm. Ikke en eneste part framstår som middelmådig, verken når det kommer til kinematografi eller kjøring. De viser at de også denne ganger har fått skisportens absolutt beste frikjørere med på laget. I parkshooten fra Breckenridge viser Bobby Brown at han har fått installert 6.0 versjonen av Microsoft Double Cork - en versjon totalt ryddet for bugs. Sett bort fra denne parten er Days of My Youth en fullblods frikjøringsfilm.

Mellom hver part siktes det tilbake på 82 år gamle Burns i kortere sekvenser, akkompagnert en voiceover av den britiske filosofen Alan Watts. Slik flettes filmens budskap sammen med de forskjellige turene, enten det er isklatring i Peru eller skogskjøring i Revelstoke. Konseptet fungerer tidvis, og filmen kommer fra det som relativt gjennomtenkt, men på ingen måte nyskapende.

Helikoptre, storslåtte alpine fjellrekker, og sakte kino. Days of My Youth er en imponerende skifilm med sømløs profil og skyhøyt nivå. Et ekstra år med spillerom har har gitt Matchstick nok materiale til å holde spenningsnivået høyt, hele timen ut.

Terningkast: 5